تبلیغات
صراط مبین - حکومت نبوی
 حکومت نبوی ...

بسمـــــــــــــــــه تعالـــی

نحوه انتخاب حاکم در سیستم حکومت پیامبر(ص) و اقدامات متناسب با آن

 

پیامبر(ص) مؤسس و شخص اول حاکمیت الهی اسلام، حکومتی را تأسیس نمود که در جهان آن روز و بعد از آن

به لحاظ ویژگی ها مختلف، متفاوت، متمایزاز تمامی حکومتهای بشر است،اما هر حکومتی در نخستین قدم مهمترین مسئله اش، اهتمام به حاکم به لحاظ شرایط و ویژگیها و نحوه انتخاب حاکم است، و هر سیستم حکومتی به لحاظ محتوی،حاکم متناسب با خود را می طلبد.

و با اندک تأملی می توان فهمید که پیامب اسلام(ص) به عنوان یک حاکم قبل از آنکه حاکمیتش از سوی مردم پذیرفته شود، دارای ویژگی های فردی واجتماعی بسیار برجسته و برتر از همه مردم روزگارش و نیز منتخب خدا در حاکمیت بر مردم و مأذون از طرف او در اطاعت و پیروی بوده است.

باید پذیرفت که جانشین این حاکم در این حکومت الهی، اولاً، به لحاظ خصوصیات فردی برتر و ممتاز تر از همه امت باشد.ثانیاً، منتخب، مأذون بی واسطه یا با واسطه خدا باشد،تا بتواند در ارتباط با غیب و بیعت با مردم حاکمیت الهی اسلام را استمرار بخشد.

دومین مطلب این است که آیا پیامبـــر(ص) هیچ اقدامی در راستای تعیین جانشین خود و استمرار حاکمیت اسلام انجام داده یا نه؟

در پاسخ به این سؤال دو دیدگاه وجود دارد:

گروهی معتقدند، پیامبر (ص) در این ارتباط هیچ مسئولیتی نداشته و کار را به امت وتگذار کرده،که هر فردی را میخواهند برگزینند.هسته اصلی این تفکر را «عمر،ابوبکر و ابوعبیده جراح» تشکیل داده بودند که شخصیت اول این گروه یعنی عمـــــر می گوید:

قریش مایل نیست نبوت و خلافت در خاندان بنی هاشم گرد آید و اهل بیت پیامبر(ص) جانشین او شوند.این دیدگاه معتقد است،سخنان پیامبر اکرم (ص) بویژه در مسائل سیاسی و اجتماعی برای همیشه معتبر نیست و حکومت اسلامی می تواند با توجه به مصالح،از اجرای آنها چشم پوشیده،سیاستی دیگر پیش گیرد.این دیدگاه اهل سنت است.

گروه دیگر (امامیه) بر این باورند که محتوای شریعت اسلام در «کتاب خدا» و «سنت رسول خدا(ص)» تبلور یافته،این دو منبع تا روز قیامت معتبر خواهند بود.بر این اساس،مهمترین مسأله جامعه روشن شدن تعالیم اسلام و فرهنگ دین است و در مرحله بعد،باید این تعالیم به طور کامل در میان افراد جامعه جریان یابد.و این هدف جز به وسیله رهبر معصوم تحقّق نخواهد یافت،زیرا غیر معصوم از انحراف فکر و خیانت ایمن نیست و ممکن است ولایت اسلامی به تدریج به سلطنت استبدادی تبدیل شود.

از نظر امامیه ، هرگز قابل تصور نیست پیامبر(ص) رحلت فرماید درحالیکه جانشین خود را معرفی نکرده باشد.بعلاوه تاریخ زندگی آن حضرت و روش اجتماعی او گواه بر این انتخاب است،علاوه بر ده ها روایت که از طریق شیعه وسنی بر این مطلب نقل شده است.

شواهد ، قرائن و دلایلی که گواه اقدامات پیامبر (ص) در راستای تعیین جانشین است:

1)    سیره پیامبر(ص) در تعیین نماینده و جانشین به هنگام ترک مدینه

2)    دعوت یوم الدار و خویشاوندان

3)    پیمان برادری

4)    ماجرای تبوک و جانشینی امام علی(ع) در مدینه و حدیث منزلت

5)    ابلاغ آیات برائت به وسیله امام علی(ع) که از پیامبر خواسته شد.

6)    ماجرای مباهله که امام علی(ع) ((نفس پیامبر(ص) خواسته شد.))

7)    غدیر خم در حجهٌ الوداع

8)    ممانعت از نوشته شدن وصیت پیامبر(ص)

9)    تشکیل جیش اسامه

10)   اینکه هر یک از خلفا ((ابوبکر،عمر و عثمان)) به نوعی برای خود جانشین انتخاب کردندو این کار را به امت واگذار نکردند.

11)   امامیه معتقد است هر امامی، به نوعی امام پس از خود را معرفی می کرد وتکلیف امت را روشن می کرد،چنانکه سنت انبیاء است.

 

ادامه دارد.....

یوسف حبیبیان

 


نوشته شده توسط یوسف حبیبیان در جمعه 19 مهر 1392 و ساعت 21:38
ویرایش شده در جمعه 19 مهر 1392 ساعت 22:33
 نوشته های پیشین
+ سلام بر شهدا
+ سلام بر شهدا
+ سلام بر شهدا
+ سلام بر شهدا
+ سلام بر شهدا
+ سلام بر شهدا
+ پای استاد 5
+ پای در استاد 4

صفحات :
جستجوی گوگل